افشین رشید _ نانو الکترونیک

افشین رشید ، اُستادیار (گروه برق _ اَفزاره های میکرو و نانو اِلکترونیک) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

افشین رشید _ نانو الکترونیک

افشین رشید ، اُستادیار (گروه برق _ اَفزاره های میکرو و نانو اِلکترونیک) دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران

تغییر لیندِمان (change structure) در نانو ساختارهای حلقوی میتوان از اثرهای رسانایی نام برد ، یک ویژگی در نانو الکترونیک

تغییر لیندِمان (change structure) در نانو ساختارهای حلقوی میتوان از اثرهای رسانایی نام برد ، یک ویژگی در نانو الکترونیک

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)



نکته : در مورد نانو ساختارهای حلقوی میتوان از اثرهای رسانایی نام برد. یکی از مهمترین سامانه های حلقوی گرافین است که در مادۀ چگال نخستین ساختار دوبعدی پایدار شناخته میشود. پیدایش گرافین تأثیر زیادی در پیشرفت الکترونیک مولکولی داشته است.با این حال به دلیل فقدان گاف در طیف انرژی آن، کنترل دقیق رفتار رسانشی آن با مشکل مواجه است. راه حل ممکن برای رهایی از این تنگنا، محدود کردن گرافین در یک بعد و ایجاد نانو نوارهای گرافینی است که یک گاف در طیف انرژی ایجاد میکند. 

اندازۀ این گاف با عرض و دستگردی ساختار قابل کنترل خواهد بود و با توجه به ساختار نانو نوارها که از حلقه های گرافن تشکیل شده اند، میتوان اثر رسانش الکتریکی آنها را با شار مغناطیسی گذرنده از حلقه های نانو لوله ها  کنترل کرد.اگر عرض نانو نوار باریک گرافن باریک تغییر کند ، در این حالت از هفت تا نه اتم ، در گذار یک منطقه ویژه ایجاد می شود، زیرا خصوصیات الکترونیکی دو ناحیه با یک روش خاص ، به اصطلاح توپولوژیکی ، متفاوت "محافظت می شود. "و بنابراین ، حالت کوانتومی جدید بسیار قوی در منطقه انتقال ایجاد می شود. این حالت کوانتومی الکترونیکی محلی اکنون می تواند به عنوان یک ویژگی اصلی برای تولید نیمه هادی ها ، فلزات یا عایق های خاص - و احتمالاً حتی به عنوان یک ویژگی در نانو الکترونیک مورد استفاده قرار گیرد.




بر اساس این زنجیره های کوانتومی رمان یا Roman ، اَثر های رسانایی سامانه های حلقوی گرافین (Nano graphene tape ) در نانو لوله های تک لایه CNT و CNTs با هدایت الکتریکی بالا می توانند ساخته شوند .مقاومت اتصالات به دلیل پراکندگی مرز دانه و پراکندگی دیواره جانبی الکترونها افزایش می یابد. افزایش گرمایش ژول و قابلیت حمل کم جریان اتصالات در ابعاد نانو در مقیاس ، و به دلیل خاصیت الکتریکی قابل توجه و سایر خواص آن ، گرافن به یک کاندیدای قابل اعتماد برای اتصالات نسل بعدی تبدیل می شود. گرافن کمترین ماده مقاومت با چگالی جریان بالا ، میانگین بزرگ مسیری آزاد و تحرک زیاد الکترونی است. برای اجرای عملی ، ورق گرافن با باریک باریک یا نانو ریبن گرافن (GNR) مناسب ترین ماده اتصال است. با این حال ، ساختار هندسی در مقایسه با اَثر های رسانایی سامانه های حلقوی گرافین (Nano graphene tape ) در نانو لوله های تک لایه CNT و CNTs ، خاصیت نانو الکتریکی را به میزان کمی تغییر می دهد. 



نتیجه گیری :

در مورد نانو ساختارهای حلقوی میتوان از اثرهای رسانایی نام برد. یکی از مهمترین سامانه های حلقوی گرافین است که در مادۀ چگال نخستین ساختار دوبعدی پایدار شناخته میشود. پیدایش گرافین تأثیر زیادی در پیشرفت الکترونیک مولکولی داشته است.با این حال به دلیل فقدان گاف در طیف انرژی آن، کنترل دقیق رفتار رسانشی آن با مشکل مواجه است. راه حل ممکن برای رهایی از این تنگنا، محدود کردن گرافین در یک بعد و ایجاد نانو نوارهای گرافینی است که یک گاف در طیف انرژی ایجاد میکند. 

پژوهشگر و نویسنده:  دکتر  (  افشین رشید)

دکترایِ  تخصصی نانو _ میکرو  الکترونیک